30.9.14

Lieber




Laura Suzanne Lieber, A Vocabulary of Desire: The Song of Songs in the Early Synagogue, Leiden: Brill, 2014.

In A Vocabulary of Desire, Lieber provides a nuanced introduction to the variety of ways in which Jewish liturgical poets from Late Ancient Palestine understood the Song of Songs, complemented by annotated translations of six complete works.

Examina seis piyyutim creados en Tierra Santa durante el período bizantino, particularmente en los siglos V-VII EC.

1 Qedushta shel sheva para Pésaj, anónimo, siglo V
2 Shivata para Pésaj, Yannai, siglo VI
3 Qerova para Pésaj, Yannai, siglo VI
4 Shivata para la Oración del Rocío, Eleazar birabbi Qallir, fin siglo VI - principios siglo VII
5 Qedushta para el primer Shabbat después de una boda, Eleazar birabbi Qallir, fin siglo VI - principios siglo VII
6 Yotzer para Pésaj, Eleazar birabbi Qallir, fin siglo VI - principios siglo VII

Se trata de textos litúrgicos judíos, a los que Lieber interpreta a través de un estudio crítico que incluye además cuatro ensayos inspirados por los siguentes versos del Cantar de los Cantares:
- Un jardín cercado (A Garden Enclosed)
- Permítasele besarme (Let Him Kiss Me)
- Tu voz es dulce (Your Voice is Sweet)
- Soy de mi amado y su deseo es por mí (I am My Beloved's and His Desire is for Me).

______


Los esponsales en el Mahzor asquenazí

"Conmigo del Líbano desciende, novia mía;
desciende del Líbano conmigo.
"
Cantar de los Cantares, 4:8


Palabra inicial "Conmigo" entre marido y mujer
Majzor europeo



Palabra inicial "conmigo" y esponsales
Majzor Worms, 1272



Palabra inicial "conmigo" y conversación en pareja
Majzor Leipzig, c. 1320
Leipzig Universitätsbibliothek, Ms. 1102/1, fol.46v.



Palabra inicial "conmigo" y declaración de amor y fidelidad
Majzor Levy, c. 1350
Hamburgo, Cod. Levi 37, fol. 169v.


Recursos
• Bernhard Blumenkranz, Géographie historique d'un thème de l'iconographie religieuse: les représentations de Synagoga en France, Poitiers: Société d'études médiévales, 1966.
• Bernhard Blumenkranz, La représentation de Synagoga dans les Bibles moralisées françaises du XIIIe au XVe siècle, Jerusalén, 1970.
• Ruth Bartal, Medieval Images of “Sacred Love”: Jewish and Christian Perceptions, Assaph: Studies in Art History, Vol. 2, 1996, pp. 93-110 (Medievalists).
• Sarit Shalev-Eyni, “Iconography of Love: Illustrations of bride and Bridegroom in Ashkenazi Prayerbooks of the Thirteenth and Fourteenth Century,” Studies in Iconography 26, 2005, pp. 27-57.
• Simon Holloway, On Crowns and Pointy Hats, Davar Akher, Sydney, 1.1.2007
• Brooke Falk Permenter, "To See or Not to See in the Middle Ages: Blind Jews in Christian Eyes", Vagantes Medieval Conference, 2010 (Medievalists).
• Nina Rowe, The Jew, the Cathedral and the Medieval City : Synagoga and Ecclesia in the Thirteenth Century, Cambridge Cambridge UP, 2011.
• Sara Offenberg, "Staging the Blindfold Bride: Between Medieval Drama and Piyyut Illumination in the Levy Mahzor", Imago: Visual Culture in the Middle Ages, International Conference, Bar-Ilan University, March 2012 (Academia).
• Tzahi Weiss, Who is a Beautiful Maiden without Eyes? : The Metamorphosis of a Zohar Midrashic Image from a Christian Allegory to a Kabbalistic Metaphor, Journal of Religion 93:1, 2013, pp. 60-76.
• Laura Suzanne Lieber, A Vocabulary of Desire: The Song of Songs in the Early Synagogue, Leiden: Brill, 2014.

Trasfondo general
Coronation of the Virgin
Treasures of the Jewish National and University Library: Worms Mahzor
• Bezalel Narkiss y Aliza Cohen-Mushlin, The Illumination of the Worms Mahzor: Description and Iconographical Study, 1985, pp. 79-89.
• Katrin Kogman-Appel, A Mahzor from Worms: Art and Religion in a Medieval Jewish Community, Harvard UP, 2012.



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